Företagstjänster Mina sidor

NKI-undersökningar

Just nu genomför vi många nöjd kund-undersökningar via sms. Vid frågor kontakta vår kundservice.

Kontaktuppgifter

Låt inte julen bli svart och kall

Men jag har ju köpt julklappar för alla pengar! Den unga kvinnan har inga pengar kvar till elräkningen och riskerar att få elen avstängd lagom till jul. Hon har ringt till Marita som har hand om inkassoärendena på Gävle Energi.

Det är en knapp vecka kvar till julafton när den unga kvinnan hör av sig igen.
- Hur har det gått för dig, undrar Marita. Vad bra, mejla över kvittot till mig så slipper du bli frånkopplad.
Marita avslutar samtalet med ett leende. Ytterligare en kund som får behålla strömmen.
Kvinnan var bara en dag från att bli av med elen men lyckades få hjälp av släktingar. Kanske har hon lärt sig till nästa gång att el och hyra måste betalas före presenter och nöjen.
- Vi är humana. Är det någon som till exempel är väldigt gammal försöker vi få tag på anhöriga eftersom vi kan misstänka att något blivit tokigt. Men oftast beror det på slarv, berättar Maritas kollega Marie.

Många chanser
Varje månad skickar Marita ut ungefär 700 inkassokrav till privatpersoner och över 100 till företag. Kunden har flera chanser att betala. Först kommer räkningen. Om inte den betalas kommer en påminnelse. Betalas inte den heller skickas ett kravbrev via inkassobolaget Intrum ut. Kommer pengarna fortfarande inte in skickas en delgivningsman ut (men inte till företag och inte för obetalda bredbandsräkningar). Samtidigt kontaktas socialtjänsten. Den sista åtgärden är att stänga av elen och bredbandet. I november fick tio privatpersoner och två företag sin el avstängd.
Men de flesta hör av sig när de står inför det faktum att elen och bredbandet kommer att stängas av om inte räkningen betalas.
- När de blir frånkopplade betalar de, säger Marie. Men vi har hjälpt många innan det gått så långt, gett dem en extra dag om de vet att det kommer in pengar.
- Det löser sig alltid, fortsätter Marita. Socialen eller någon snäll släkting brukar betala.
De som inte har pengar på väg eller släktingar får tipset om att vända sig till diakonirådet.
- Och Intrum kan göra en avbetalningsplan. De är inte omöjliga. Men det gäller att de som inte kan betala hör av sig.
De som är mest frustrerade är de mindre företagen som inte fått betalt i tid för sina leveranser. Marita och Marie berättar att det händer ofta.

Frånkopplingsdagen värst
Tisdagar är värst. Då är det frånkopplingsdag. Det gäller att inte göra fel så det sista Marita gör är att kontrollera en sista gång om räkningen är betald.
I sitt arbete möter hon inte bara de slarviga och de med dålig ekonomi utan också de som är psykiskt sjuka, som inte klarar av att öppna breven de får eller att ringa. Marie berättar om en kvinna med social fobi som var på väg att få elen avstängd men efter många samtal lyckades de få kvinnan att ta sig till diakonirådet och situationen löste sig.

Dyrt att inte betala
Det är dyrt att låta räkningen förbli obetald. Det som från början kanske handlade om några hundralappar växer fort till flera tusen. Inkassoföretaget ska ha 1 610 kronor och bara att koppla på elen igen kostar 1 575 kronor. Över 3 000 kronor i extrakostnader alltså.

Nätverk
Marita och Marie är med i nätverket EKC, ekonomiskt kunskapscenter i Gävle. I nätverket finns, förutom representanter från Gävle Energi, diakonirådet, Familjeslanten, Röda Korset, Konsument Gästrikland, Gävle frivilliga samhällsarbetare, personliga ombud, socialtjänsten, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Svenska kyrkan, ABF, Ria, Gavlegårdarna och Bo Kvar.
Vid senaste mötet berättade ordförande, Anette Wieser, att föreningen fått ett bidrag från Odd Fellow. Pengar behövs alltid i deras verksamhet. Och vinterkläder.
- Vi efterlyser vinterjackor och vinterskor. Vi brukar inte samla in kläder eftersom vi inte har utrymme för det men behovet är stort.
Hon har själv sett många i sommarskor och utan vantar och mössa som stått i kylan och köat i timmar utanför kyrkan för att få ekonomiskt bidrag.
För Marita och Marie är det nyttigt med nätverket och att få information om hur situationen är i Gävle.

Tacksamt jobb
Det tar på krafterna att ha med förtvivlade och ibland arga människor att göra. Ibland är de helt slut efter arbetsdagen. Men Marita och Marie tycker ändå att de har ett tacksamt jobb.
- Många är lättade när de löst problemet och betalat.
Den där lilla sucken av lättnad i telefonluren och ett tack kan de leva länge på.


FAKTA
Marita ansvarar för inkassoärenden och ärenden där kunden har skyddad identitet. Hon sköter uppgiften åt Gävle Energi, Hofors elverk, Söderhamn Nära, Bionär samt GavleNet.

Gävle Energi logo

Gammal webbläsare

Upplev webben säkrare och snabbare med en ny webbläsare.
Vi har optimerat Gävle Energi för morgondagens krav på tillgänglighet.
Läs mer här browser-update.org
Tips: Du surfar alltid uppdaterat med din smartphone.

Uppdatera webbläsare