Kundservice
Vår kundservice hjälper dig med alla sorters kundärenden. Oavsett vad ärendet gäller så rekommenderar vi att du kontaktar dom i första hand. Om du ändå skulle känna dig missnöjd över hur vi hanterat ditt ärende, eller anser dig blivit illa behandlad av oss, så ska du givetvis få framföra din åsikt vidare. Här finns information om var du då kan vända dig.
Kundservicechef
Om du av någon anledning skulle vara missnöjd med hur du blivit behandlad av vår kundservice, finns en kundservicechef att vända sig till i andra hand. Kundservicechefen kan hjälpa dig med frågor, klagomål, synpunkter och även bistå med hjälp att ta eventuella frågor vidare externt.
Efter att du har fått avtalsbekräftelsen har du 14 dagars ångerrätt. Om du vill nyttja din ångerrätt, meddela kundservice genom att chatta, mejla eller ringa 026-17 85 75. Mer information om ångerrätt och nedladdning av blankett hittar du här.
Efter att du har fått avtalsbekräftelsen har du 14 dagars ångerrätt. Om du vill nyttja din ångerrätt, meddela kundservice genom att chatta, mejla eller ringa 026-17 85 75. Mer information om ångerrätt och nedladdning av blankett hittar du här.
Vi sammanfattar dina rättigheter med fokus på byte av elhandelsföretag, avtal, fakturering och elförbrukning. Läs mer om dina rättigheter som elhandelskund.
Vi sammanfattar dina rättigheter med fokus på byte av elhandelsföretag, avtal, fakturering och elförbrukning. Läs mer om dina rättigheter som elhandelskund.
Efter att du varit i kontakt med vår kundservice eller kundservicechef kan du givetvis ta din fråga vidare till en extern part. Det finns en rad myndigheter och instanser som hjälper dig med rådgivning och omprövning utifrån gällande konsumentlagstiftning.
Konsumenternas Energimarknadsbyrå
En självständig byrå som kostnadsfritt ger information, råd och vägledning i energifrågor. Vi rekommenderar att du talar med Konsumenternas energimarknadsbyrå om du är missnöjd med något som Gävle Energi beslutat.
www.energimarknadsbyran.se
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)
Till Allmänna Reklamationsnämnden kan du vända dig för hjälp i olika konsumenttvister. Denna statliga myndighet prövar ditt ärende opartiskt och kostnadsfritt.
www.arn.se
Energimarknadsinspektionen (EI)
Energimarknadsinspektionen är en tillsynsmyndighet. De tar emot dina synpunkter angående till exempel el- och fjärrvärmemarknaden. De inspekterar bland annat våra nätavgifter, såsom anslutningsavgifter och vår leveranskvalitet. Du har även rätt att begära medling enligt 10-16 §§ Fjärrvärmelagen (2008:263).
www.ei.se
Kommunala konsumentvägledare
Kommunen bistår i regel med rådgivare som är kostnadsfria, opartiska och kan ge dig råd angående något Gävle Energi beslutat om. Vi rekommenderar att du kontaktar din kommun och frågar efter deras konsumentvägledare.
Kundombudsman
Gävle Energis kundombudsman kontaktar du när du anser att ditt ärende eller klagomål inte är juridiskt korrekt behandlat. Kundombudsmannen betraktar då ditt ärende från din sida som konsument och blir din part mot Gävle Energi, alternativt ger dig hänvisning och stöd för att ta ärendet vidare till exempelvis myndighet eller Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
info@gavleenergi.se
Energirådgivare
Hos din kommun kan du få oberoende energirådgivning. På Energimyndighetens sida hittar du energirådgivaren för din kommun.
www.energimyndigheten.se
Efter att du varit i kontakt med vår kundservice eller kundservicechef kan du givetvis ta din fråga vidare till en extern part. Det finns en rad myndigheter och instanser som hjälper dig med rådgivning och omprövning utifrån gällande konsumentlagstiftning.
Konsumenternas Energimarknadsbyrå
En självständig byrå som kostnadsfritt ger information, råd och vägledning i energifrågor. Vi rekommenderar att du talar med Konsumenternas energimarknadsbyrå om du är missnöjd med något som Gävle Energi beslutat.
www.energimarknadsbyran.se
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)
Till Allmänna Reklamationsnämnden kan du vända dig för hjälp i olika konsumenttvister. Denna statliga myndighet prövar ditt ärende opartiskt och kostnadsfritt.
www.arn.se
Energimarknadsinspektionen (EI)
Energimarknadsinspektionen är en tillsynsmyndighet. De tar emot dina synpunkter angående till exempel el- och fjärrvärmemarknaden. De inspekterar bland annat våra nätavgifter, såsom anslutningsavgifter och vår leveranskvalitet. Du har även rätt att begära medling enligt 10-16 §§ Fjärrvärmelagen (2008:263).
www.ei.se
Kommunala konsumentvägledare
Kommunen bistår i regel med rådgivare som är kostnadsfria, opartiska och kan ge dig råd angående något Gävle Energi beslutat om. Vi rekommenderar att du kontaktar din kommun och frågar efter deras konsumentvägledare.
Kundombudsman
Gävle Energis kundombudsman kontaktar du när du anser att ditt ärende eller klagomål inte är juridiskt korrekt behandlat. Kundombudsmannen betraktar då ditt ärende från din sida som konsument och blir din part mot Gävle Energi, alternativt ger dig hänvisning och stöd för att ta ärendet vidare till exempelvis myndighet eller Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
info@gavleenergi.se
Energirådgivare
Hos din kommun kan du få oberoende energirådgivning. På Energimyndighetens sida hittar du energirådgivaren för din kommun.
www.energimyndigheten.se