Ändra förfallodag för din faktura
Om du har svårt att betala en faktura i tid och uppfyller kriterierna nedan kan du själv flytta fram förfallodagen enkelt på Mina sidor, som längst i en månad. Sista dagen för att flytta fram din faktura är fakturans ordinarie förfallodag.
Observera att ränta faktureras från fakturans ursprungliga förfallodag enligt räntelagen.
Kriterier för att ändra förfallodag
- Fakturan du vill flytta fram är inte förfallen
- Fakturans totalbelopp är maximalt 7 000 kr
- Du har inte någon förfallen faktura och/eller gammal skuld
- Du kan maximalt flytta fram tre fakturor inom en 12 månaders period
- Du har inte haft två eller fler inkassokrav de senaste 12 månaderna
Viktig information för dig som har autogiro
För att vi ska hinna stoppa en autogirodragning från ditt konto är det viktigt att du ändrar förfallodagen så tidigt som möjligt. Om betalordern redan har gått för din autogirodragning kommer du inte ha möjlighet att ändra förfallodag för den aktuella fakturan.
Om du har autogiro och ändrar förfallodag kommer vi inte att dra fakturan via autogiro på den nya förfallodagen. Du behöver manuellt betala in den aktuella fakturan.
Så går det till
-
Logga in på Mina sidor och gå in på ”Fakturor”
I mobil – Klicka på den aktuella fakturan för att få fram fler val. Om du uppfyller kriterierna kommer du att få upp valet ”Ändra förfallodag” längst ner.
På dator – Klicka på de tre prickarna längst ut till höger vid den aktuella fakturan för att få fram fler val. Om du uppfyller kriterierna kommer du att få upp valet ”Ändra förfallodag”.
-
Ändra förfallodag Välj ”ändra förfallodag” och ange vilket datum du vill betala.
-
Godkänn och spara Läs och godkänn villkoren, klicka sedan på spara.
-
Klart! Nu kan du se din nya förfallodag på den aktuella fakturan.
För dig som ändrat förfallodag
Kom ihåg att du själv behöver hålla koll på när och vilken summa du ska betala. Vi skickar inte ut en ny faktura med ny förfallodag. Du använder OCR-numret på den framflyttade fakturan.
För dig som inte kan ändra förfallodag
Om du inte kan komma åt och ändra förfallodag på din faktura uppfyller du inte kriterierna. Du behöver då betala din faktura på ordinarie förfallodag.
Vanliga frågor och svar om faktura
Betalas inte fakturan i tid skickar vi ut en påminnelse. Om du är ansluten till Kivra skickar vi påminnelsen dit, annars skickar vi den till din postadress. Påminnelseavgiften kostar 60 kronor och läggs på nästkommande faktura. På Mina Sidor och i vår app kan du se betalstatus. Tänk på att det kan ta upp till tre bankdagar innan en betalning registreras.
Betalas inte fakturan i tid skickar vi ut en påminnelse. Om du är ansluten till Kivra skickar vi påminnelsen dit, annars skickar vi den till din postadress. Påminnelseavgiften kostar 60 kronor och läggs på nästkommande faktura. På Mina Sidor och i vår app kan du se betalstatus. Tänk på att det kan ta upp till tre bankdagar innan en betalning registreras.
På Mina Sidor under fliken ”Fakturor” eller i vår app under ”Min profil” hittar du dina historiska fakturor.
På Mina Sidor under fliken ”Fakturor” eller i vår app under ”Min profil” hittar du dina historiska fakturor.
Vi använder oss av inkassobolaget Svea Inkasso.
För snabb och enkel kontakt med Svea Inkasso gå in på www.svea.com/se/sv/kontakt/
Telefonnummer: 08-735 29 29
Öppettider: Måndag-fredag kl. 08:00-18:00
Vi använder oss av inkassobolaget Svea Inkasso.
För snabb och enkel kontakt med Svea Inkasso gå in på www.svea.com/se/sv/kontakt/
Telefonnummer: 08-735 29 29
Öppettider: Måndag-fredag kl. 08:00-18:00