Som kund till Gävle Energi Elhandel (bifirma till Gävle Energisystem AB org.nr 556502-9096 nedan kallad elhandelsföretag) har du flera viktiga rättigheter och skyldigheter som regleras av lagar och förordningar.
Byte av elhandelsföretag
Som kund kan du byta elhandelsföretag kostnadsfritt. Bytet ska ske inom tre veckor. Om du avslutar ett tidsbestämt avtal med (helt eller delvis) fast pris innan bindnings- eller uppsägningstiden har löpt ut, kan elhandelsföretaget ta ut en avgift för brutet avtal. Avgiften ska vara rimlig och baseras på den faktiska ekonomiska förlust som uppsägningen orsakar. Detta måste framgå tydligt i avtalsvillkoren.
Elleverantörens leveransskyldighet och mottagningsplikt
Elhandelsföretaget är skyldig att leverera el till dig fram tills att du byter leverantör eller slutar ta ut el. Du ska få information i god tid, mellan 90 och 60 dagar innan ett tidsbestämt avtal löper ut. Informationen ska tydligt ange när avtalet upphör, vilken uppsägningstid som gäller och vilket nytt avtal som träder i kraft om det nuvarande inte sägs upp.
Om du producerar förnybar el och har rätt till skattereduktion för mikroproduktion, är elhandelsföretaget skyldig att ta emot och ersätta dig för elen – så länge du inte har avtalat med någon annan aktör om detta.
Dynamiska elpriser
Innan du tecknar ett avtal med dynamiska elpriser har du rätt att få tydlig information om möjligheter, kostnader och risker med denna typ av avtal.
Uppgifter i elavtalet
Du har rätt att få tydlig information om avtalsvillkoren innan du ingår eller bekräftar ett avtal. Detta gäller även avtal som ingås via en mellanhand. Informationen ska omfatta:
- elhandelsföretagets namn, adress, telefonnummer och webbplats,
- när avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elhandelsföretaget planerar att påbörja leveranserna,
- den tid som avtalet löper på eller om det löper tills vidare,
- vilka tjänster som avtalet omfattar,
- elhandelsföretagets åtagande,
- villkoren för fakturering och betalning,
- vad som gäller i fråga om förlängning av ett avtal som löper under en viss tid,
- villkoren för uppsägning av avtalet och om avtalet kan sägas upp avgiftsfritt,
- hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som löper under viss tid,
- villkoren för ersättning om elhandelsföretaget inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet,
- var det finns information om elhandelsföretagets priser, övriga tjänster och villkor samt om konsumenträttigheter
- hur tvistlösning utanför domstol inleds.
Information om ändrade avtalsvillkor
Innan elhandelsföretaget ändrar dina avtalsvillkor i ett avtal som löper tills vidare ska du informeras om det i ett särskilt meddelande senast två månader innan de nya villkoren börjar gälla. Du ska också informeras om din rätt att säga upp avtalet. Om det är priset för elleveransen som ändras ska du få veta skälen till det.
Fakturering
Faktureringen ska baseras på din elförbrukning men om ditt nätföretag inte har dina förbrukningsuppgifter ska du faktureras baserat på en uppskattad förbrukning. Du har rätt att faktureras minst varje kvartal. Du ska kunna få din faktura i elektronisk form. Elhandelsföretaget får inte ta betalt för att skicka en faktura till dig.
Betalningssätt
Elhandelsföretaget får ta ut en avgift för det betalningssätt som du har valt men avgiften får inte överstiga kostnaderna för användningen av betalningssättet.
Aggregeringstjänster och andra eltjänster
Du ska, oberoende av ditt avtal med ett elhandelsföretag och utan dennes godkännande, kunna köpa och sälja andra eltjänster än elleverans.
Elhandelsföretaget får inte ta ut oskäliga avgifter eller ställa oskäliga krav för att du har ett avtal om en aggregeringstjänst. Elhandelsföretaget ska på begäran lämna uppgifter om din historiska elförbrukning till ett företag som du utser.
Uppgifter om faktisk och historisk elförbrukning
Du har rätt att kostnadsfritt få uppgifter om din elförbrukning via elhandelsföretagets webbplats eller applikation som kräver inloggning. Historiska uppgifter, upp till tre år bakåt, kan också erhållas utan kostnad. Om du saknar en fjärravläsningsbar mätare får du information om din förbrukning minst var sjätte månad, och oftare om du begär det eller använder elektronisk fakturering.
Avstängning av el
Din el får stängas av endast om du har åsidosatt dina skyldigheter och det rör sig om ett väsentligt avtalsbrott. Du ska också ha uppmanats att vidta rättelse inom en skälig tid och ha informerats om att elen kan stängas av. Elen får inte stängas av om du har åtgärdat bristen inom den tiden. Om det finns anledning att befara att ett avbrott skulle medföra en personskada som inte är obetydlig eller en omfattande sakskada får din el inte stängas av.
Om skälet till att din el ska stängas av är att du inte har betalat din elräkning finns ytterligare krav för att elen ska få stängas av. Elhandelsföretaget ska informera dig om vilka alternativ som finns för att undvika att elen stängs av. Du ska också ha uppmanats att betala inom tre veckor från att du delgavs en betalningsuppmaning. Om skulden är tvistig, det vill säga om du har bestridit skulden, får din el inte stängas av förrän tvisten är löst.
Om din el stängs av på begäran av ditt elhandelsföretag utan att de nödvändiga förutsättningarna är uppfyllda har du rätt till ersättning för skador som orsakas av att elen stängs av. Sådant skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt för annan förlust på grund av avbrottet. Du måste meddela elhandelsföretaget om du har ett krav på ersättning inom två år från det att skadan inträffade.