Så går det till

Här kan du följa hela processen från intresseanmälan till färdig fjärrvärmeanslutning. Varje steg beskriver vad som händer och vad du behöver göra för att anslutningen ska gå så smidigt som möjligt.

  • Intresseanmälan och hembesök När din intresseanmälan är mottagen av oss kontaktar vi dig och bokar en tid för hembesök. På hembesöket tittar vi på dina förutsättningar för fjärrvärme.
  • Projektering och kostnadsberäkning Vi beräknar din anslutningsavgift på avståndet från fjärrvärmeledningen till ditt hus, typ av återställning och rördragning inomhus. Vi undersöker också dina förutsättningar utifrån tillståndsansökan, grävtillstånd, kartunderlag och materialberäkning.
  • Offert och avtal Vi skickar en offert och ett avtal för ditt godkännande. Det undertecknade avtalet och godkännande av offerten tas emot och registreras.
  • Faktura och tidplan En faktura för anslutningen skickas till dig. Därefter kontaktar dig via mejl med information angående grävstart och tidplan för din anslutning.
  • Inkoppling av fjärrvärme Vi kopplar in din fjärrvärme och slutför installationsarbetet. I samband med detta startar den löpande faktureringen för din energianvändning.
  • Boka besiktning Du får ett mejl med instruktioner om hur du bokar en besiktningstid på Mina sidor. Under besiktningen får du också en genomgång av hur din nya fjärrvärmecentral fungerar.

Den totala anslutningstiden varierar mellan 13-22 veckor beroende på förutsättningar och storlek på den fastighet som ska anslutas till fjärrvärmenätet. Ingen anslutning sker mellan november-mars.

Följ ditt anslutningsärende i appen

I vår app får du en tydlig överblick över hela din anslutningsprocess. Du kan enkelt följa varje steg, från att ditt ärende startar tills anslutningen är klar. Appen hjälper dig att hålla koll på viktiga händelser, tidsplaner och information om vad som händer härnäst, så att du alltid är uppdaterad och har full kontroll genom hela processen.

qr-kod som länkar till Gävle Energis app i appstore eller google play

Scanna för att ladda ner appen!

Ladda ner appen!

Vanliga frågor och svar om fjärrvärmeinstallation

Ja. I fjärrvärmecentralerna produceras varmvatten omedelbart och kontinuerligt. Det innebär att tillgången på värme och varmt vatten är i stort sett obegränsad.

Gävle Energi äger värmecentralen och ser till att den fungerar. I appen eller på Mina sidor kan du enkelt felanmäla din fjärrvärme vid exempelvis läckage eller problem med varmvattnet.

Det finns några enkla saker du kan testa om du upplever att din värme inte riktigt fungerar som den ska.

Läs mer här