Ångerrätt

När du köper en vara eller en tjänst på distans eller utanför säljarens affärslokal har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, utan att ange anledning. Ångerfristen gäller från dagen då avtalet ingicks.

För att ångra avtalet med Gävle Energi, meddela kundservice innan ångerfristen löpt ut via gavleenergi.se/kundservice, chatta på webbplatsen, ring 026-17 85 75 eller mejla till kundservice@gavleenergi.se. Du kan också ladda ner och skicka in vår ångerblankett.

Ladda ner ångerrättsblanketter här

Effekter av ångerrätten

Vid ångrat avtal återbetalar vi alla betalningar, inklusive leveranskostnader (förutom eventuella extra kostnader om du valt ett annat leveranssätt än vår standardleverans). Återbetalning sker inom 14 dagar efter att vi fått ditt meddelande och kostar dig inget. Om du fått en vara levererad, väntar vi med återbetalningen tills vi fått varan tillbaka eller bevis på att du har returnerat den.

Retur av varor

Varor ska skickas tillbaka inom 14 dagar och du står för returfrakten. Du ansvarar för värdeminskning om varan hanterats mer än nödvändigt för att undersöka varan.

Vid tjänster

Om du begärt att en tjänst påbörjas under ångerfristen, betalar du för den del av tjänsten du mottagit fram till att du meddelar oss att du ångrar avtalet.

Läs mer
Vad kan vi hjälpa dig med?
Se vanliga frågor och svar eller kontakta vår kundservice.
Vilka rättigheter har du som konsument?
Här har vi samlat information som kan vara till hjälp.
Vi värnar om din integritet
GDPR och behandling av personuppgifter.