Vad gör en kundserviceassistent?
Svarar på alla frågor som kommer in från kunder, om allt som handlar om Gävle Energi. Vi tar kundsamtal, svarar på mail och hjälper till med de frågor som uppstår inom alla områden. Det kan gälla allt från fjärrvärme till elhandel, elnät, GavleNet och Bionär.
Vi gör även en del administrativt arbete och har olika inriktningar när det gäller det, så någon jobbar mot GavleNet och någon annan mot fjärrvärme och så vidare. Själv jobbar jag med något som kallas flyttlistan vilket innebär att jag kontaktar nya hyresgäster och ägare som behöver teckna ett nytt elnätsavtal, ibland kan det vara en lång process innan jag får tag på rätt personer. Jag tar även hand om inkommande frågor från kunder hos Hofors Elverk som vi har kundservice åt. Vi har många bollar i luften på kundservice!
Hur är det att vara kundserviceassistent?
Jag har hela tiden kunden i fokus och det är roligt att kunna hjälpa till! Det dyker alltid upp något nytt så tiden går väldigt fort. Vi måste även hålla koll på alla olika områden och eftersom vi allihop sitter på alla anknytningar behöver vi ha mycket kunskap.
Vilka egenskaper är bra att ha?
Det gäller att ha tålamod och att kunna lyssna på kunden. Även om en kund är jättearg måste man ha förmågan att behålla lugnet själv så det gäller att hålla huvudet kallt! Det är också viktigt att vara trevlig och social eftersom man pratar med människor hela dagarna.
Hur tycker du det är att arbeta på Gävle Energi?
Jag tycker det är väldigt bra! Jag har jobbat här i ungefär tre år och har fått ett väldigt gott intryck av Gävle Energi. Det är mycket tack vare medarbetarna som jag stortrivs. Alla har så glatt humör och man blir varmt välkomnad så jag känner mig alltid glad när jag kommer till jobbet. Vår personalförening Gnistan brukar anordna aktiviteter för alla som är medlemmar och då träffar man fler personer från andra avdelningar vilket är roligt.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Jag skulle nog säga kundkontakten och alla mina medarbetare. Det är viktigt att ha bra kollegor för att trivas på jobbet och jag har verkligen superbra kollegor! Inte bara på kundservice utan överallt, alla har ett gott bemötande. Vi är måna om varandra.
Något av det bästa med mitt jobb är också just att man får en stor kompetens inom många områden när man sitter i kundtjänst, vi får ta en liten sväng in i alla andra avdelningar!