Snabbt och effektivt med digital installatörsportal
Från en lång ordergång med fysiska dokument till en snabb digital process – efter flera års arbete har den nya installatörsportalen lanserats.
En förbättring för både installatör, handläggare och självklart också för kunden. Den efterlängtade installatörsportalen lanserades i början av februari i år och har den senaste månaden sparat in både tid och papper.
I portalen kan elinstallatörer lämna för- och färdiganmälan vid olika arbeten som till exempel nyanslutningar och säkringsändringar, skicka och ta emot meddelanden och dokument, följa pågående ärenden och ta emot medgivanden.
Innan lanseringen lämnades för- och färdiganmälan med hjälp av blanketter som postades in och gick igenom en lång process. Nu kan installatörerna istället enkelt logga in på installatörsportalen med bank-ID och skicka in en digital anmälan.
Vad är fördelarna med den här lösningen?
– Det finns många fördelar med portalen och en av dem är att vi sparar mycket tid, berättar projektingenjör Emil Hemgren som drivit projektet.
Installatörerna kan själva i portalen söka på en kunds personnummer och om kunden redan finns i systemet startar automatiskt ett ärende på den kunden med korrekta uppgifter.
– Innan behövde våra handläggare tyda handskrivna lappar med uppgifter som saknades och ibland var skrivna med riktiga kråkfötter. Nu slipper vi gissa oss fram och ringa runt och jaga installatörerna för att få rätt uppgifter.
Mindre papper och kortare väntetid
Den minskade pappersanvändningen sparar på miljön och digital dokumentation är smidigare än att ha fysiska dokument i pärmar. Väntetiderna kommer också att minska, innan var det en lång ordergång för en föranmälan eftersom dokumenten skulle postas och scannas fram och tillbaka i flera olika steg innan det var klart. Nu krävs endast några klick från installatörerna så finns all information i systemet.
– Något som jag också ser som en jättefördel är att inga ärenden försvinner. Dessutom blir allt tidsstämplat och dokumenterat ordentligt. Tidigare kunde en installatör säga att de skickat in ett dokument trots att det kanske inte var så eller att dokumentet försvann någonstans längs vägen. Nu ser installatören alla sina ärenden i portalen och vi ser också alla ärenden som kommit in och när de blivit inskickade. Det är en tryggare, säkrare och snabbare hantering för alla, även för kunden, fortsätter Emil.
Vad har förändrats för installatörerna?
– Skillnaden för installatörerna är förstås dels att de gör anmälan digitalt, men den största skillnaden är att de slipper posta lappar eller åka in till oss och lägga det i vår brevlåda. De är jättenöjda, det är något de efterlyst länge, avslutar Emil Hemgren.
Det här är nummer 31 av 100 framsteg som vi gör för en bättre morgondag. Här kan du läsa mer om varför vi tycker det är viktigt att göra skillnad. #100framsteg
Publicerades den 9 mars, 2021.
Gå till nyhetsarkiv